-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

جمله أبرضوا اي غيرها ام ذي طوي در دعاي ندبه به چه معنا است؟

رضوي نام كوهي است در هفت فرسخي مدينه، نزديك شهر ينبع. اين كوه به عنوان يكي از پناه گاههاي حضرت مهدي(ع) در روايات مطرح شده است. عبدالاعلي ميگويد: با امام صادق(ع) هم سفر بوديم، چون به منزل روحا فرود آمديم، حضرت به كوهي كه مشرف بر آن جا بود، نگاه كرد و فرمود:

اين كوه را رضوي ميگويند و پناهگاه حضرت مهدي (ع) خواهد بود.(1)

در روايت ديگر آمده است: ارواح مؤمنان در جبال رضوي خاندان محمد(ص) را ملاقات ميكنند. از غذاي آنان بخورند و از آبشان بياشامند و با آنها سخن گويند تا روزي كه قائم ما اهل بيت قيام كنند. در آن هنگام خداوند آنان را به ياري حضرت مهيا سازد و گروه گروه پيرامونش گرد آيند.(2)

ذي طوي كوهي است نزديك مكه. امام باقر(ع) فرمود: قائم ما با 313 نفر از يارانش در ذي طوي منتظر قيام هستند تا موقعي كه حضرت به حجر الاسود تكيه زند و پرچم قيام را برافرازد.(3)

در روايت ديگر از امام باقر(ع) نقل شده كه: حضرت مهدي به يارانش ميگويد: مردم مكه مرا نميخواهند، ولي من براي هدايت آنان آمده اسم. آن گاه مردي از ياران خودش را ميطلبد و به او ميگويد : برو نزد اهل مكه و بگو: اي اهل مكه! من فرستاده فلاني هستم. او به شما ميگويد: ما خانواده رحمت و معدن رسالت و خلافت ميباشيم. ما ذريه محمد و سلاله پيغمبرانيم. مردم به ما ستم نمودند و ما را در به در و مقهور كردند و از هنگام رحلت پيامبر(ص) تاكنون حق ما غصب شده است. اكنون من از شما چشم ياري دارم ما را ياري كنيد.

وقتي آن جوان اين مطالب را به اهل مكه ميگويد، مردم مكه او را بين ركن و مقام ميكشند و او همان مرد پاكدل (نفس زكيه) است. چون خبر كشته شدن او به امام(ع) ميرسد، به يارانش ميفرمايد: من به شما نگفتم كه اهل مكه ما را نميخواهند؟ اهل مكه هم او را به مكه دعوت نميكنند، ولي او از كوه ذي طوي همراه با 313 نفر از يارانش فرود ميآيند و داخل مسجد الحرام شده و رسما قيام خود را شروع ميكند.(4)

در دعاي ندبه، عاشقان آن حضرت، ندبه كنان به دنبال حضرت فرياد ميزنند: آيا امام ما در كوه رضوي است يا در غير آن يا در كوه ذي طي است؟

پي نوشتها:

1 - بحار الانوار، ج 52، ص 153.

2 - همان، ج 6، ص 243.

3 - همان، ج 52، ص 306.

4 - همان، ص 307.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.